Skip to content Skip to footer

Den 13. december var der røre i atelieret på plan 3, for væver og konsulent, Gitte-Annette Knudsen, havde spredt et halvt århundredes tekstile skatte på borde, gulve og vægge.

Af Rebekka Lewin
December 2017

Det er Vibeke Klints fødselsdag og flere af landets vævere og tekstildesignere – en del er Vibeke Klints tidligere elever – er mødt op på Statens Værksteder for Kunst for at fejre dagen. Lokalet er iklædt diverse mønstre og farver, for Gitte-Annette Knudsen har netop fået ophold på Statens Værksteder for at ordne og sortere 15 flyttekasser med vævede prøver på Vibeke Klints gulvtæpper og andre boligtekstiler, som alt for længe har været pakket ned i Designmuseets kælder, og som nu skal analyseres og systematiseres.

Reception i forbindelse med Vibeke Klints 90 års fødselsdag. Foto SVK

En driftig dame

Vibeke Klint har været aktiv både som designer, kunsthåndværker og underviser. Hun har været en enestående igangsætter, der har haft øje for talent blandt yngre kolleger, som hun åbenlyst har bakket op i karrieremæssig henseende. Der er ingen tvivl om, at hun har været kunstner i en tid, hvor vævehåndværket blev værdsat og brugt til store udsmykningsopgaver ikke bare i Danmark, men i hele den vestlige verden. En stor del af eftertidens vævere har fundet inspiration og læring i Vibeke Klints værksted, som har været kunstnerisk og håndværksmæssigt centrum for kendte vævere som Puk Lippmann, Krestine Kjærholm m.fl.

“Jeg kom i kontakt med materialet, da jeg sammen med andre vævere blev inviteret til at kigge Vibeke Klints prøvemateriale igennem i hendes forhenværende hjem i Tårbæk. Det var en stor oplevelse for os vævere at dykke ned i hendes tekstilsunivers, som vi alle på et tidspunkt har været en del af” fortæller Gitte-Annette Knudsen.

Arkivet, som Klint-familien har overdraget til Designmuseet for ca. seks år siden, vurderes som banebrydende arbejde inden for dansk kunsthåndværk og design. Gitte-Annettes arbejde med at organisere og registrere materialet skal sikre, at det bliver bevaret for eftertiden som en essentiel del af den danske kulturarv.

Gitte-Annette Knudsen i atelier plan 3, Statens Værksteder for Kunst

Materialet lever videre

Gitte-Annette har tidligere været ansat af Vibber, som hun på venskabelig vis kalder Vibeke Klint, og hun kan ikke bære at lade det værdifulde prøvemateriale på alt, hvad Vibber har produceret gennem sin karriere: gulvtæpper, kirketekstiler, tegninger, skitser og vikleprøver, stå hen i kasser, der aldrig bliver åbnet. Hun har derfor taget kontakt til den franske kurator og udstillingsarkitekt, Marion Breton, som længe har fulgt Vibeke Klints arbejde.

Breton kuraterede en udstilling i Paris for godt og vel et år siden, også i anledning af Vibbers fødselsdag, med titlen “Esprit Scandinave”. Hun kommer til Statens værksteder i starten af januar 2018 for at kigge materialet igennem til en mulig kommende udstilling. 

Den overordnede tanke er at skabe fornyet interesse for og lettere adgang til Klints arbejde for fremtidens designere og andre interesserede.

“Esprit Scandinave”, Paris, februar 2017. Foto: Marion Breton

Bonusinfo

Vibeke Klints betydning for den gode smag i officielle såvel som private rum kan ikke overvurderes. Hendes alsidige produktion af gulvtæpper og andre boligtekstiler, udsmykninger af mødelokaler til betydningsfulde beslutninger, koncertsale, scenerum, seminarier, ambassader, ministerier og kirker – alt i detaljer designet, farvesat og materialemæssigt udvalgt af hende selv er imponerende, men til dette livsværk skal lægges hendes betydning for at videreføre håndværket og vævetraditionerne til yngre generationer.

Vibeke Klint fik en af vævekunstens pionerer, Gerda Henning, som lærer på Kunsthåndværkerskolens afdeling ved Kunstindustrimuseet i Amaliegade. Allerede inden sin afgang i 1949 var hun knyttet til Gerda Hennings værksted, og hun blev sendt til eksperter i Frankrig for at studere gobelinteknikker og garnfarver som forberedelse til en stor opgave: Gobeliner til folketingssalen. Det arbejde blev ikke udført, og da Gerda Henning pludselig døde i 1951 tilbød hendes mand, at Vibeke Klint kunne få vævestuen på betingelse af, at hun kom hjem til Danmark med det samme.

Vibeke Klint har gennem årene arbejdet tæt sammen med billedkunstnere, møbelfolk og arkitekter, og hun fik i de første år flere store opgaver, der medførte nye opgaver. Blandt de første store værker var tre gobeliner tegnet af William Scharff til Egmont H. Petersens Kollegium og det store tæppe, Den barmhjertige Samaritan, tegnet af Palle Nielsen til Fredericia Rådhus. Blandt de nyeste værker er udsmykningen af Spejlsalen i Statsministeriet, der består af røde silkepaneler, og et tæppe til rektors kontor på Københavns Universitet skænket af Ny Carlsberg Fondet.